
A Kecskemét tábla arrébb került Katonatelepen
Rádiónk szerkesztősége megkereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy tájékoztatást kérjen a 441. sz. főút kapcsán. Az út elkészült, a Kecskemét és Nagykőrös közötti szakasz használható, azonban még sebességkorlátozással. A Minisztérium válaszai a továbbiakban olvashatók:
Mi indokolta a felújítást a Kecskemét Nagykőrös közötti útszakaszon?
A beruházás célja a körforgalom és a 441 sz. főút kb. 10 km hosszúságú szakaszának jelentősen leromlott állapotú burkolatának megerősítése, illetve a Kecskemét katonatelepi szakasz folyamatos fejlődése miatt az ott élők bejutásának gyorsítása a 2x2 sávra történő bővítéssel. A 441-445. sz. főutak meglévő körforgalmú csomópontjának átépítése is beemelésre került a projekt megvalósítás részeként, mivel a katonatelepi agglomeráció növekedése miatt a jelentős forgalom növekedés már torlódásokat okozott.
Milyen munkálatok folytak az érintett szakaszon?
A mintegy 10 km hosszúságú szakasz elején Nagykőrösön egy egysávos körforgalmú csomópont kiépítése történt. Ezt követő Nagykőrös belterületi szakaszán egészen a Téglagyári csomópontig a meglévő burkolat felújítása megtörtént az aszfaltburkolat cseréjével együtt. A Nagykőrös Téglagyári utca csomópontjában szintén körforgalmú csomópont került kiépítésre. Ezen csomóponttól Katonatelep határáig a meglévő 2x1 sávos burkolat megerősítése történt. A Pest vármegyei szakaszon a teljes pályaszerkezet cseréjével, a Bács-Kiskun vármegyei szakaszon lokálisan került javításra a pályaszerkezet, és aszfalt megerősítést kapott a teljes felület. A Katonatelep Mathiász János Általános Iskolától Kecskemét irányába lakott területi rész, irányonkénti két forgalmi sávos kialakítással került megvalósításra. A teljes szakaszon a 10 db útcsatlakozás kerül kiépítésre. A 441. sz. főúttal párhuzamosan kerékpárút, szervizutak, illetve a Katonatelepen 6 db jelzőlámpás és 3 db jármű osztályozós csomópont és 1 db jelzőlámpával biztosított gyalogátkelőhely került kiépítésre.
Mi zajlik most még a szakaszon, a projekt részeként, meddig marad a sebességkorlátozás?
A 441. sz. főút Kecskemét és Nagykőrös közötti szakasz munkálatai befejeződtek. Az érintett szakasz továbbra is munkaterületként üzemel, ezért a 40 km/órás sebességkorlátozás továbbra is érvényben marad mindaddig, amíg a terület közútkezelőnek történő visszaadása meg nem történik. Erre várhatóan 2024. szeptember közepéig sor kerül. A Kecskemét és Nagykőrös közötti 2x1 sávos felújított szakasz is már teljes hosszában járható, azonban ezen szakasz is munkaterületként üzemel, tehát a 60 km/ órás sebességkorlát továbbra is érvényben marad. Az ideiglenes forgalomkorlátozások előreláthatólag 2024. szeptember 15-ig megszűntetésre kerülnek. A 441-445. sz. főutak csomópontjában a körforgalom bővítése befejeződött, a közlekedők 2024. augusztus 31. óta a körforgalmat részben használni tudják, ezáltal a 445. sz. elkerülő útra történő feljutás is újból lehetséges. Jelenleg a direkt ág átépítése, valamint a burkolaton kívüli egyéb munkálatok vannak folyamatban a csomópont környezetében. A teljes munka befejezése előreláthatólag 2024. november elejére várható.
Hogyan változott meg a forgalmi rend most, mire figyeljenek az arra közlekedők?
A forgalmi rendben jelentősebb változás a katonatelepi szakaszt érintően történt, ugyanis a Kecskemét tábla kikerült Katonatelep Nagykőrös felőli oldalára, és innentől 50 km/órás sebességkorlátozással tudnak a közlekedők haladni, valamint az eddig egy jelzőlámpa helyett majdnem minden csomópontban jelzőlámpa szabályozza a közlekedést. A gyalogosok átkelésére felújítás előtt egy csomópontban, azaz az iskolánál volt lehetőség átkelni, erre mostantól minden jelzőlámpás csomópont lehetőséget biztosít. A beruházás megvalósítását követően a 441. sz. főút a Nagykőrösi volt laktanya bejáratától Nagykőrös irányába (belterületi szakasz) továbbra is időkorláttal használható lesz a főút a kerékpárosok, állati erővel vont járművek és mezőgazdasági vonatóval közlekedő járművek részére, azonban az említett volt laktanya főbejáratától Kecskemét felé (külterületi szakasz) ezen járművek időkorlát nélkül kitiltásra kerültek. A kitiltás részletei az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletben találhatók. A távolabbi földterületek megközelítésére a belső földúthálózat használatára van lehetősége a gazdáknak a továbbiakban is, melyen a települések közötti átjárás is biztosított.
(fotó: Bús Csaba / baon.hu)