Rádió 1 GongHallgassa élőben!

null
Hírek  /  2024. október. 10. csütörtök

Hazánk egyik legjelentősebb csomópontja jön létre Kecskemétnél

Infrastrukturális fejlesztés

Teljesen átépül az M5 autópálya jelenlegi 74. sz. „Kecskemét-Észak” forgalmi csomópontja. A beruházás révén az M44 5 sz. főút csomópontjában és az M5 autópálya - M44 csomópontjában külön szintű forgalmi csomópontok valósulnak meg. A kivitelezés forgalmi korlátozásokkal fog járni, október 15-től Kecskemét felől csak Budapest irányába lehet felhajtani az M5 autópályára.

Ha Kecskemétről a fővárosba szeretnénk eljutni, az egyik legkézenfekvőbb útvonalnak az számít, ha a „nagy” Tescónál elhagyjuk a várost az 5 sz. főúton és a „Kecskemét-Észak” csomópontban felhajtunk az M5 autópályára. Ez a lehetőségünk a jövőben is fennáll majd, de figyelni kell, mert ez a csomópont teljesen átépül, és az M0 körgyűrű után az ország második legjelentősebb, a vidéki Magyarországot tekintve a legnagyobb forgalmi csomópontjává alakul át.

Ütemezetten épül az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét és Szentkirály között

Már csak egy szakasz hiányzik ahhoz, hogy négysávos összeköttetés jöjjön létre az M5 autópálya és Békéscsaba között. Az M44 gyorsforgalmi út jelenleg kivitelezés alatt álló, 33,6 km hosszú Kecskemét - Szentkirály közötti rész megvalósítása ütemezetten történik. A beruházás első ütemét tervezetten 2025 első felében adják át a közlekedőknek. Jövőre elkészül az M44 gyorsforgalmi út 5 sz. főút (Kecskemét) és Szentkirály közötti 32,2 km-es szakasza, amit bekötnek az 5 sz. főútba és Békéscsaba irányából az M5 autópályába is.

– Az M44 gyorsforgalmi út fejlesztését 2016-ban kezdtük, és Békéscsabától Szentkirályig már 93 km hosszú útszakaszt adtunk át a forgalomnak – mondta Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára. – Szentkirálytól Kecskemétig az új útszakasz leköveti majd az eddigi beruházást, ugyanúgy 2x2 sávos út fog készülni. A teljes kivitelezés készültségi foka már 80 százalék fölött jár. A kivitelező a napokban megkezdi az M5 autópálya 74. sz. „Kecskemét-Észak” forgalmi csomópont átépítését, itt fog találkozni az M5 autópálya az M44 gyorsforgalmi úttal és M8-ként folytatódik tovább – hangsúlyozta a helyettes államtitkár, majd hozzátette, az ország egyik legjelentősebb csomópontja fog itt elkészülni, ahonnan megközelíthető lesz Budapest, Szeged, a Balaton és Kecskemét mellett Békéscsaba is.

 

2026-ig csak Budapest irányába lehet felhajtani az M5 autópályára a 74. sz. csomópontban

A fejlesztés most induló második ütemében az M44 gyorsforgalmi út M5 autópályával alkotott csomópontjának teljes átépítésére kerül sor, aminek a várható befejezése 2027-re tehető. Az autópálya közelében végzett munkafolyamatok és a közlekedők biztonsága érdekében korlátozni kell a forgalmat az M5 autópálya és az 5. sz. főút találkozásában, valamint le kell zárni a 74 sz. csomópont le-és felhajtó ágait.

Figyelem! 2024. október 10-től nem lehet lehajtani az M5 autópályán Röszke felől a 74. sz. csomópontban. Aki tehát Szeged felől érkezik Kecskemétre, annak korábbi kihajtót kell választania. 2024. október 14-től sem fel- sem lehajtani nem lehet az M5 autópálya jobb oldalán Budapest irányából a 74. sz. csomópontban. Így a Budapest felől közlekedők Kecskemétre a 81. sz. (Kecskemét Északi elkerülő) csomópontban, a Lajosmizsére utazók pedig a 67. sz. csomópontban tudnak lehajtani.

Az 5. sz. főút Lajosmizse-Kecskemét irány és az 5.sz. főút Kecskemét – M5 autópálya Budapest irány továbbra is folyamatosan használható lesz, ideiglenes forgalomkorlátozásokkal.

2024. október 15-től az M5 autópálya 74. sz. csomópontjában a fenti lezárások után csak a Kecskemétről Budapest irányába lesz lehetséges a felhajtás, a többi irány előreláthatólag 2026. év őszéig lezárásra kerül!

A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában hazai forrásból valósul meg, melynek kivitelezését a Hódút Építő Kft. végzi.

Kecskemét körgyűrűje után jöhet a belterületi utak fejlesztése

Kecskemét polgármestere hírportálunknak elmondta, az elmúlt évek útfejlesztési program elsődleges célja az volt, hogy a várost elkerülő utak épüljenek meg. – Évek óta azon dolgozunk, hogy a körgyűrű hálózat készüljön el minél hamarabb, nem szabad, hogy a városon keresztül érkezzen meg az a logisztikai forgalom, ami kiszolgálja a kecskeméti ipart. Az M44, M5 és M8 csatlakozási csomópontja nagyon jelentős előrelépés ebből a szempontból. Hatalmas logisztikai, közlekedési csomópont lesz ez, amely segíti Kecskemét belvárosának közlekedési forgalmát is, hiszen a teherforgalomtól mentesíti városunkat – nyilatkozta Szemereyné Pataki Klaudia, hozzátéve, ezzel végleg összezárul a várost körülvevő körgyűrűrendszer.

 

Az elmúlt időszakban jelentős fejlődésen ment keresztül Kecskemét infrastrukturálisan. Elkészült az Izsáki út négysávosítása, Hetény bekötése az M5 autópályába, illetve Katonatelep és Nagykőrös szempontjából is jelentős, hogy a 441. sz. főút fejlesztése a finisbe érkezett.

A városvezető elmondta azt is, a belső körutat, a „királyok körútját” is tovább szeretnék bővíteni a déli iparterület felé. – Homokbánya, Alsószéktó térségének feltárásával nagy körútszakaszt tervezünk tovább építeni Kecskeméten – mondta a jövőbeli tervekkel kapcsolatban Szemereyné Pataki Klaudia.

A célokról dr. Szeberényi Gyula Tamás is említést tett. – A külső utak fejlesztésével kapcsolatban sok elégedetlen hangot hallottam, de azt meg kell értenünk, hogy ahhoz, hogy a nagy ipari szereplők Kecskemétre települjenek be, infrastrukturálisan fejlődnünk kellett. A következő lépésként viszont már a belső úthálózatokat is fókuszba helyezhetjük, prioritás lesz majd a kiskörút fejlesztése – árulta el az országgyűlési képviselő.