
Átadták az M44 gyorsforgalmi utat, a vidék sztrádáját
9 éves beruházás zárult le április 15-én. Kedden átadták az M44 gyorsforgalmi út utolsó, az M5 autópálya és Szentkirály közötti szakaszát. A közel 550 milliárd forintos beruházást Orbán Viktor miniszterelnök, Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke adta át.
Hatalmas beruházás zárult le 2025. április 15-én. Elkészült az M44 gyorsforgalmi út utolsó, az M5 autópálya és Szentkirály közötti szakasza, melynek köszönhetően Kecskeméttől immár Békéscsabáig 2x2 sávon 110 km/h sebességgel közlekedhetnek az autósok.
Az M44 gyorsforgalmi út építési munkálatai az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődje, a NIF Zrt. égisze alatt vette kezdetét még 2016-ban. A beruházás főbb mérföldkövei:
- Első szakasz: Tiszakürt - Kondoros között (61,0 km, átadva 2019-ben, a kivitelezés bruttó összege 185 milliárd forint)
- Második szakasz: Kondoros - Békéscsaba között (17,6 km, átadva: 2020-ban, 62,7 milliárd forintból)
- Harmadik szakasz: az új tiszaugi Tisza-hidat is magába foglaló Lakitelek - Tiszakürt közötti szakasz (10 km, átadva 2021-ben, 65,1 milliárd forintból)
- Negyedik szakasz: Szentkirály - Lakitelek közötti szakasz (10 km, átadva 2024-ben, 45 milliárd forintból)
- Utolsó szakasz: Szentkirály - M5 autópálya közötti szakasz (32,2 km, átadás: 2025. április 15., 185,3 milliárd forintból)
A most átadott új szakasszal az M44 gyorsforgalmi út 125 km-es hosszban mintegy 543 milliárd forint hazai költségvetési forrásból épült meg 9 év alatt.
A vidék reneszánszát éli
Az eseményen elsőként Lezsák Sándor országgyűlési alelnök, a Bács-Kiskun vármegye 4. számú választókerületének országgyűlési képviselője mondott beszédet. Hangsúlyozta, rendkívüli nap ez a mai, hiszen erre a fejlesztésre a térség három évtizede vár. – A vidéki létforma újjászületésének jelképe lehet az M44 gyorsforgalmi út. Folyamatos a vidék reneszánsza – emelte ki Lezsák Sándor.
Az Országgyűlés alelnöke kifejtette, hogy többek között a Magyar Falu Program, a falusi CSOK, az otthonfelújítási támogatások, az agrártámogatások, az erdőtelepítések, a tanyafejlesztési programok, az öntözési rendszerek fejlesztése, falugondnoki rendszer bővítése és az útfelújítások is a vidék újjáélesztését célozzák.
Orbán Viktor szerint az M44 gyorsforgalmi úttal régi adósságot törlesztettek
A miniszterelnök rögtön azzal kezdte beszédét, hogy ezzel a beruházással régi adósságot törlesztettek. – Bács és Békés vármegye hosszú évtizedekig mostoha része volt Magyarországnak, pedig döntő fontosságú települések találhatók itt, és sikerült ezt a területet is bekapcsolni az ország közlekedési és gazdasági vérkeringésébe – mondta Orbán Viktor, aki hozzátette, a régi 44-es utat 1990-ben másodrendű főútból elsőrendűnek nyilvánították, de a történet itt megállt. 2014-ben elhatározták és 2016 óta dolgoztak ezen az úton, amely a helyiek életminőségét javítja.
„A városi levegő szabaddá, a vidéki levegő magyarrá tesz”
Orbán Viktor kifejtette, hogy a vidéket szorgalmas, boldogulni akaró és nemzeti érzelmű emberek lakják. Mint mondta, a városi levegő szabaddá, de a vidéki levegő magyarrá tesz. – A Kunság már a történelmi Magyarország középpontja is volt, illetve most is az. Ez a térség nemcsak mezőgazdasági termékeket gyárt, de ipari központtá is vált – utalt a miniszterelnök többek között Kecskemétre és a Mercedesre, valamint kiemelte az élelmiszeripart is.
Ezeket az ipari kapcsolatokat segítheti elő az új út. – Európában gyárakat zárnak be, mi viszont gyárakat bővítünk. Gyarapodik az ipar, növekszik a kereskedelem és az új úttal még több lehetőséghez, munkához és több erőforráshoz juthat ez a térség – fogalmazott Orbán Viktor.
Az útépítések nem állnak le
A miniszterelnök hozzátette, megígérték, hogy minden megyeszékhely elérhető lesz gyorsforgalmi úttal, és most Győr, Kaposvár, Salgótarján, Eger és Szolnok után Békéscsaba is csatlakozott ehhez a sorhoz. Az útépítések sora viszont itt nem zárul le. – Építünk tovább. 3 sávos lesz az M1, az M3 és az M7 autópálya, valamint megépítjük az M8 autópályát is, amely szintén ezt a térséget érinti, és amely Budapest érintése nélkül lehetővé teszi majd nyugat és kelet között az utazást – mondta Orbán Viktor.
A beszédét azzal zárta, hogy az M44 vonzáskörzetében 120 db 5000 alatti lélekszámmal rendelkező település található. – A falvakat nem leépíteni, hanem felépíteni kell, és ehhez utak kellenek. Most sikerült Magyarországot még jobb hellyé tenni – zárta gondolatait Orbán Viktor.
A közlekedők birtokba is vehetik az új szakaszt
Az M44 gyorsforgalmi út utolsó, M5 autópálya és Szentkirály közötti szakaszon, 14 db műtárggyal, 32,2 km hosszú 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósult meg, mely csatlakozik az M44 autóút Szentkirály- Lakitelek szakaszhoz. A beruházásnak köszönhetően összeköttetés valósult meg az M5 autópályától, Kecskemét térségétől, Békéscsaba felé, ezzel csatlakoztatva a Békés vármegyei várost a gyorsforgalmi úthálózatba.
A fejlesztés során a keresztező országos utak és földutak az autóút felett, a Cegléd- Szeged vasútvonal a tervezett autóút alatt kerültek átvezetésre. A fejlesztés részeként a szakasz elején lévő Csillik Pihenő mozgásérzékelős közvilágítással épült ki. A Budapest irányba tartók számára (szelvényezés szerint bal oldal) újításként napelemes árnyékoló konzolokkal kialakított parkolók létesültek, melynek célja a pihenő rezsiköltségének csökkentése.
A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, hazai forrásból valósult meg. Az M5-Szentkirályi szakasz teljes kivitelezését a Hódút Építő Kft. végezte, melynek értéke bruttó 185,3 milliárd forint.
A közlekedők április 15-én a kora esti óráktól vehetik birtokba az új útszakaszt.
(Fotó: baon.hu / Bús Csaba)