
Harci kiképző repülőgépek érkeztek Kecskemétre
2022-ben Magyarország tizenkét új L-39 Skyfox kiképző repülőgépet rendelt a honvédelmi légierőnek. Az első három harcászati gép – két Gripen kíséretében – pénteken szállt le a kecskeméti repülőtéren. Ezzel új időszámítás kezdődik a magyar pilótaképzésben.
Három új kétüléses, sugárhajtóműves kiképző és könnyű harci repülőgép érkezett a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz. A kecskeméti repülőtér légierő flottája 2028 végéig nyolc kiképző, illetve négy felderítő rendszerrel felszerelt repülőgéppel gazdagodik.
A Honvédség légierejének fejlesztése kiemelt fontosságú
A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program egyik kiemelt eleme a légierő képességeinek fejlesztése. Ennek ékes példája, hogy tavaly megérkezett az első KC-390 szállító repülőgép, míg a Gripen flotta a közeljövőben további négy géppel gyarapszik. Ehhez csatlakoznak az L-39 Skyfox harci repülőgépek.
Az L-39 Skyfox (korábbi jelöléssel L-39NG) egy kétüléses sugárhajtóműves kiképző és könnyű harci repülőgép, amelyet a cseh székhelyű, de részben a magyar állam tulajdonában álló AERO Vodochody AEROSPACE a.s. fejleszt és gyárt – velük kötött szerződést 2022-ben a Magyar Honvédség a repülők megvásárlásáról, valamint a repülőműszaki és pilótaállomány gyári kiképzéséről.

A repülőgép a cég nagy sikerű L-39 Albatros konstrukcióján alapul, de szinte minden rendszere megújult. A sorozatgyártás megkezdését követően az első példány 2023. április 24-én emelkedett a levegőbe. A hadrendből már kivont L-39 Albatros repülőgépeket üzemeltették Kecskeméten, így ez a gépcsalád nem ismeretlen a helyi állomány számára.
A kecskeméti repülőtér pilótáit Prágában képezték ki
A magyar pilóták a cég prágai bázisán vettek részt típus átképzésen. Az az állomány, amely ezen a képzésen már részt vett, nem csak elméleti tudást kapott, hanem gyakorlati repülőképzést is. A következő fázisban a pilóták már itthon, hazai környezetben bővítik tudásukat és szereznek jártasságot a repült órákkal. A szerződés szerint a képzések további pilóták számára folytatódnak. Terv, hogy jövőre a magyar pilóták már oktató repüléseket is végezzenek Kecskeméten.
A repülőműszaki állomány az alapképzést tehát Csehországban, a gyártó bázisán kapja meg, a speciális képzéseket viszont az Egyesült Államokban és Angliában végezték és végzik majd el. Az alapképzés során műrepülést, műszeres repülést és vészhelyzeti eljárásokat gyakoroltak a katonák.
Légi támogatásra, felderítésre és oktatásra alkalmasak a gépek
Az L-39 Skyfox harcászati kiképző-repülőgép a Gripenekre háruló, hangsebesség alatti harcászati repülőkkel végrehajtható feladatokhoz felhasználható, mint:
- földi célok elleni közvetlen legi támogatások gyakorlása,
- légvédelmi erők számára célrepülések,
- vizuális felderítő és bemutató repülések.
A gépek az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Harcászati Kiképző Századhoz kerülnek.
Mérföldkő a magyar pilótaképzésben
Az L-39 Skyfox repülőgépek mellett a Magyar Honvédség Kecskeméten telepít egy komplex földi kiképzőrendszert is. Ennek része egy modern repülőszimulátor, tervező- és kiértékelő rendszer, valamint kiképzés-támogató rendszer is. Így lehetővé válik az alapfokú és középszintű sugárhajtású katonai repülőgépvezető-képzés végrehajtása.
Ezt kiemelte dr. Kutnyánszky Zsolt is. A Honvédelmi Minisztérium Haderőfejlesztésért és Védelempolitikáért felelős államtitkára a repülőgépek kecskeméti érkezését követően elmondta, nemcsak hazánkban, de az egész régióban egyedülálló az új szimulációs kiképző központ. Ezzel új szintre emelkedik a magyar pilótaképzés. Az államtitkár szerint ezzel Magyarország újabb kulcsfontosságú lépés tett azon az úton, ami az önálló és teljesértékű hazai pilótaképzés felé vezet.
Dr. Kutnyánszky Zsolt hangsúlyozta, ezek az új gépek jelképei a lendületes és céltudatos magyar Haderőfejlesztési Programnak. Mindezt a magyar emberek biztonsága érdekében teszi a kormány, mert „a békéhez erő kell”.
Miért narancssárga a kiképző-repülő szárnya?
Az L-39 Skyfox repülők elsődleges célja a jövő pilótáinak képzése. A kiképző konfigurációjú repülőgépek festése követi a jó láthatóság elvét. A szárnyvégeken és az oldalkormányon nagy láthatóságú neon-narancs színű elemek biztosítják a korai észlelhetőséget. Ez a repülésbiztonság szempontjából fontos a kiképzés alatt álló növendékek számára.

L-39 Skyfox harcászati kiképző repülőgép jellemzői:
- Fesztávolság: 9,371 m
- Teljes hossz: 11,83 m
- Legnagyobb magasság (függőleges vezérsíknál): 4,87 m
- Legnagyobb repülési sebesség függesztmények nélkül: 907 km/óra/0,8 Mach
- Legnagyobb sebesség szárnyak alatti függesztménnyel: 861 km/óra
- Maximális repülési magasság: 11 582 m
- Repülőgép üres súlya: 4000 kg
- Maximális felszállósúly: 5370 kg
- Elméleti maximális repülési idő meghatározott sebességgel és magasságon, függesztmények nélkül: 3 óra 45 perc
- 2 külső póttartállyal: 4 óra 50 perc
- Elméleti maximális hatótávolság meghatározott sebességgel és magasságon, függesztmények nélkül: 1900 km
- 2 külső póttartállyal: 2500 km
A repülőgép belső tartályaiba 740 liter, a félszárnyakban található üzemanyagtartályokba 680 liter üzemanyag tölthető. Így a teljes belső töltés 1420 liter.
VIDEÓ AZ ÉRKEZÉSRŐL: