
Kecskeméti katonák védik a balti országok légterét
A Magyar Honvédség – spanyol és olasz katonákkal közösen – vezető nemzetként látja majd el a következő négy hónapban a balti országok légtérrendészeti feladatait. A magyar katonáktól szerdán búcsúztak el a kecskeméti reptéren.
Észtország, Lettország és Litvánia 2004-es NATO csatlakozása óta, a kollektív védelem jegyében, a szövetséges országok garantálják a három balti ország légterének és állampolgárainak biztonságát négyhónapos váltásokban. Erre azért van szükség, mert ezen országok nem rendelkeznek vadászrepülőgépekkel. Természetesen ez a feladat időről időre a Magyar Honvédséget is érinti, így a kecskeméti reptér katonái is kiveszik a részüket a balti országok légvédelméből.
A kecskeméti reptérről négy Gripen és többtucat költözik át Litvániába
A Magyar Honvédség 2025 augusztus első napjától kezdve négy hónapon keresztül, mintegy 80 katonával és négy JAS-39 Gripen harci repülőgéppel, vezető nemzetként látja el Spanyolországgal és Olaszországgal együttműködésben a balti országok légtérrendészeti feladatait NATO parancsnokság alatt.
A misszióban a kecskeméti MH Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár mellett a veszprémi MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ, a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár és a pápai MH 47. Bázisrepülőtér kijelölt szakállománya vesz részt. Légtérrendészeti feladatról lévén szó, az állomány többsége pilóta és műszaki katona, de különböző szakfeladatot ellátó katonák is tagjai a csapatnak, például meteorológus tiszt.
A fő bázis Litvániában lesz, de több ország légvédelme is a magyarokon múlik
A Magyar Honvédség Balti Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység a litvániai, Šiauliai repülőtéren települve, a BAP (Baltic Air Policing: Balti Légtérrendészeti Szolgálat) 69. váltásaként hajtja majd végre feladatait. Magyarország 2015, 2019, valamint 2022 után immár negyedik alkalommal vesz részt a küldetésben.
Fontos ugyanakkor tudni, és erre Kajári Ferenc altábornagy is felhívta a figyelmet, hogy Magyarország egy korábbi megállapodásnak köszönhetően Szlovákia, Szlovénia és Horvátország légterét is védelmezi. A balti küldetés ezt a feladatot nem befolyásolja, így a Magyar Honvédség augusztustól hét ország légterét és lakosságát fogja védelmezni:
- Magyarország
- Litvánia
- Észtország
- Lettország
- Horvátország
- Szlovénia
- Szlovákia
Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese elmondta, a külföldi szolgálat túlmutat a napi feladatokon, a magyar katonák hazánk egy darabját viszik magukkal a misszióba. A küldetés jó bizonyítéka annak, hogy Magyarország nemcsak haszonélvezője a NATO általi védelemnek és biztonságnak, hanem aktív építőeleme is. – Büszkék vagyunk arra, hogy a Magyar Honvédség képes nemzetközi környezetben is képes szakmailag, emberileg és katonailag helytállni, ráadásul vezető nemzetként – mondta az altábornagy.
Ha riasztanak, azonnal cselekedni kell
A légtérvédelemnek még a béke idejében is hatalmas jelentősége van, pláne akkor, amikor a világban számos háború dúl. Az előző, 2022-es balti misszió során a magyar katonák 19 riasztást kaptak, összesen 246-szor felszállnia a Gripeneknek és 304 repült órát tettek meg. Ebbe a gyakorló műveletek számai nincsenek benne.
Tősér Péter alezredes, a baltikumi misszió parancsnoka elárulta, rutinfeladatra készülnek, ugyanis hasonló feladatot látnak el hazánkban, illetve Szlovákiában, Szlovéniában és Horvátországban is. – Cselekedni akkor kell, ha a repülőgépek nem tartják be a légtérben kötelező eljárásokat, szabályokat. A légiirányítással minden gépnek fel kell vennie a kapcsolatot, rendelkezni kell repülési tervvel és követhető jeladóval. Ha valamelyik nem teljesül, elrendelik a riasztást – közölte Tősér Péter.
A kontingens gerincét a műszaki állomány adja, rájuk hárul a vadászgépek felkészítésének feladata. Mint azt Szabó Tamás őrnagytól, a repülő műszaki állomány parancsnokától megtudtuk, a külföldi munkavégzés logisztikailag is komoly feladatot jelent. A tartalék alkatrészeket, szükséges eszközöket megfelelő mennyiségben és időben kell kijuttatni Litvániába. A négy Gripen mellett emiatt szállítórepülőgépeket is bevonnak a misszióba. Szabó Tamás közölte, meghibásodás bármikor adódhat, illetve a repülők folyamatos karbantartása is kulcskérdés, így feladatkörük a balti misszió során is kiemelt figyelmet fog kapni.