
Újabb KC–390 érkezett Kecskemétre
Pénteken újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Honvédség. Megérkezett Kecskemétre a második KC–390 katonai szállító repülőgép. Ez a szállítóképesség korábban nem állt a magyar légierő rendelkezésére, most viszont hazánk a világon az elsők közé tartozik ebben a tekintetben.
2016-ban elindult a magyar haderőfejlesztés, aminek fontos része az eszközfejlesztés. Magyarország 2020-ban – a világon az elsők között – kötött szerződést a gyártó országgal, Brazíliával két KC–390 katonai szállító repülőgép beszerzéséről. Tavaly megérkezett Kecskemétre az első, most pedig a második, ezzel a szállítói flotta teljessé vált.
A mobilitás alapvető igény a honvédség számára, ezt magas szinten szolgálja a KC–390 katonai szállító repülőgép
A Magyar Honvédség beszámolója szerint a mobilitás minden haderő alapvető igénye, amely egyre nagyobb mértékben teszi szükségessé a légiszállítási képesség fejlesztését. Az Embraer KC-390 Millennium katonai repülőgéppel nem csak a logisztikai támogatás vált gyorsabbá, hanem a személyi állomány és az utánpótlás egyre nagyobb távolságra való kijuttatása is a kor színvonalának megfelelővé vált. Jelenleg ez a két gép számít a Magyar Honvédség légi szállító képesség legmodernebb elemének.
Légi utántöltésre és 26 tonna rakomány szállítására is képes a légi monstrum
A KC–390 Millennium számos olyan feladat végrehajtására képes, amely korábban hiányossága volt a Magyar Honvédségnek.

A gép legfontosabb tulajdonságai:
- Modern fly-by-wire vezérlőrendszer: digitális, többszörösen redundans repülésvezérlés, amely növeli a repülésbiztonságot és csökkenti a pilóták munkaterhelését.
- Nagy teljesítményű hajtóművek (IAE V2531-E5): kiváló gyorsulást és rövid kifutópályás üzemeltetést biztosítanak, még kedvezőtlen terepviszonyok mellett is.
- Rugalmas belső konfiguráció: a fedélzet néhány óra alatt átalakítható teher-, csapat-, egészségügyi, légi deszant, légi utántöltés vagy vegyes feladatra.
- 26 tonna hasznos teher vagy 7 NATO-szabvány paletta szállítására alkalmas.
- 64 teljesen felszerelt ejtőernyős vagy közel 80 fős katonai csapat szállítására, bevetésére alkalmas.
- Fejlett teherdobási rendszer: nagy pontosságú légi teherdobás bármilyen időjárási körülmények között.
- Légi utántöltés: a KC-390 képes más repülőgépek, például vadászrepülőgépek vagy saját típusainak utántöltésére, amivel a Magyar Honvédség új képességre tesz szert.
- Egészségügyi evakuációs (MEDEVAC) konfiguráció: akár 74 könnyebben sérült sebesült szállítható, a repülőgépre felszerelhető hordágyak által. 4 stabil állapotban lévő, de intenzív ellátásra szoruló személy ellátására alkalmas.
Főbb műszaki adatok:
- Maximális felszállótömeg: 87 tonna
- Maximális hasznos teher: 26 tonna
- Hatótávolság 26 tonna teherrel: 2000 kilométer
- Hatótávolság 14 tonnával: 5019 kilométer
- Hatótávolság teher nélkül (Ferry flight): 6241 kilométer. Beépített póttartállyal: 8464 kilométer.
Magyarország az elsők között döntött a gép beszerzéséről
A második KC–390 érkezésekor a gyártó cég, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, a brazil Embraer marketing igazgatója, Marcio Monteiro elmondta, jól jellemzi a magyarok úttörő szellemiségét, hogy Brazília és Portugália után elsőként Magyaroroszág kötelezte el magát e repülőgép mellett. Ennek a gyors cselekvésnek is köszönhető, hogy jelenleg hazánk az első, amely a teljes flottát – tehát mindkét rendelt gépet – megkapta már.
Marcio Monteiro hozzátette, a magyarok döntése jelentős mértékben hozzájárult a géptípus népszerűsítéséhez, ugyanis azóta már többek között Ausztria, Svédország, Csehország, Dél-Korea, illetve szándéknyilatkozat alapján Szlovákia és Litvánia is elkötelezte magát a KC–390 mellett.
A KC–390 Millennium hazánk legmodernebb eszköze, amely egészségügyi kimentésre alkalmas
Ez a katonai szállító repülőgép jelenleg Magyarország legmodernebb eszköze, amely egy esetleges egészségügyi kimenekítésre is alkalmas, hiszen teljeskörűen felszerelt betegágy repülőgépbe való integrációját is tartalmazza a KC-390 katonai szállítórepülőgép. A feladatra való felkészülés részeként, egy úgynevezett MEDEVAC gyakorlat keretében az MH egészségügyi szakszolgálata is kipróbálhatta a gépbe telepíthető, intenzív ellátásra alkalmas speciális egészségügyi berendezést.
Macio Monteiro kiemelte, a Magyar Honvédség a két KC-390-es szállítógép megrendelésekor a világon elsőként vásárolt hozzá speciális betegszállító eszközt, mellyel intenzív ellátásra szoruló sérülteket lehet szállítani és ellátni a gép fedélzetén. – Ez is mutatja Magyarország humanitárius missziók iránti elkötelezettségét – hangsúlyozta a brazil cég szakembere.
Négy Gripen is érkezni fog
A második KC–390 katonai szállító repülőgép érkezése után Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta, ezzel a géppel a magyar emberek erősebbek és gazdagabbak lettek. A honvédelmi miniszter hangsúlyozta, az a szállítóképesség, amelyet a két gép biztosít, eddig hiányzott a magyar légierő arzenáljából.

A miniszter a további tervekről is beszélt. Kiemelte, hogy a Magyar Honvédség nemrég gazdagodott három L–39 Skyfox harcászati kiképző repülőgéppel, a helikopterflotta teljessé vált, illetve a következő két évben négy JAS–39 Gripen vadászgép érkezése is várható. Szalay-Bobrovniczky Kristóf szerint bizonyítottak, hogy szükség van erre a fejlődésre, ugyanis a magyar légierő a nemzetközi légtérben is kiemelkedően teljesít, elég csak az Oroszországhoz közeli balti misszióra gondolni – amelynek helyszínén nemrégiben mi s ott voltunk, és megtapasztalhattuk, milyen egy légi elfogás a fedélzetről.
Az új Embraer KC–390 Millennium katonai szállító repülőgép a tradícióknak megfelelően a kecskeméti katonai repülőtéren való leszállását követően ünnepélyesen áthaladt a vízsugarak alatt, majd miközben megállt a NATO-hangár előtt, a magyar légierő himnusza szólt. A gépet Hankóczy Gergely alezredes, kiemelt tábori lelkész áldotta meg.
